Så här laddar du upp
När du har en ritning som du vill ha ett pris på eller beställa, laddar du upp den via upload. Filen du laddar upp måste innehålla vektorgrafik och vara i PDF-format. Läs mer om hur du förbereder din fil i vår guide för Illustrator. Vi har även en guide för Inkscape som du hittar här.
Nedan guidar vi dig genom vårt uppladdningssystem i fyra steg.
Steg 1 – LADDA UPP
Ladda upp din fil/dina filer till systemet via Upload. Om du skapar ett konto på Cotter.se kan du alltid gå tillbaka till dina tidigare uppladdningar och beställningar. Klicka på det gröna plustecknet och välj din fil/dina filer. Har du flera artboards i samma fil läser systemet av detta och lägger upp dem på var sin artboard så att du kan bestämma vad som ska finnas med.
När dina filer är uppladdade kommer systemet att analysera innehållet. Denna process kan ta några minuter. Vill du inte vänta kan du tryggt lämna sidan och återvända senare. Du hittar sedan filerna under “Tidigare projekt”.
Steg 2 – PRIS, MATERIAL OCH LINJER
Du får nu möjlighet att välja material och vad som ska hända med dina linjer (laserskärning, linjegravering och/eller rastergravering). Det är även här du väljer skyddsfolie för att undvika de värsta sot- och brännmärkena.
När du har definierat vad som ska ske med din ritning får du upp ditt pris. Priset varierar beroende på material och vad som ska göras med linjerna samt tjockleken på materialet. Därför kan vi inte ge dig ett pris innan du har laddat upp din fil i systemet.
Först markerar du linjerna. Systemet läser de färger som linjerna har i din fil. Definiera vad som ska göras med respektive färg. Du kan även välja tre olika styrkor för linje- och rastergravering: lätt, medium eller kraftig.
Välj material.
Välj tjocklek på materialet.
Priset visas nu överst på sidan. Du får nu det totala priser, men du kan även se priset för själva bearbetningen (skärtiden) och priset för materialet separat. Du kan se hur priset ändras när du byter mellan olika material och tjocklekar.
Du kan välja till skyddsfolie under Workzone. Det går att välja till skyddsfolie till både över- och undersidan av din skiva. Du kan även välja till dubbelsidig tejp till undersidan om du vill sätta upp dina objekt på väggen utan att behöva använda skruvar.
Om du enbart vill få prisuppgift för din design räcker det med steg 1 och 2. Om du vill genomföra beställningen går du vidare till steg 3 och 4. Här rekommenderar vi att du skapar ett konto. Då sparas dina ritningar och beställningar till framtida beställningar.
Steg 3 – PRODUKTIONSTID OCH LEVERANS
Här har du möjlighet att välja produktionstid.
Vår produktionstid är vanligtvis tre vardagar. Om det är bråttom med din beställning kan du välja produktion till samma dag som du beställer. Då måste du dock göra din beställning innan kl. 12. Vid en sådan expressleverans lägger vi till ett pålägg på 50 procent av priset. Vill du ha din beställning producerad dagen efter beställning, lägger vi till ett pålägg på 30 procent av priset.
Här väljer du leveranssätt. Du kan även hämta upp produkten själv på vårt kontor i Köpenhamn. Kryssa bara i det alternativ som passar dig bäst. Tänk på att vid leverans med bud eller transportföretag ska postnummer anges innan priset kan beräknas korrekt.
Steg 4 – BETALNING, SKRIV EN KOMMENTAR OCH BESTÄLL
Kontaktuppgifterna använder vi för att uppdatera dig om din beställning. När beställningen är klar mejlar vi dig så att du vet precis när du kan komma och hämta den, eller när du får ta emot den via avtalad leveransform.
Fakturerings- och leveransinformation anger du här.
Har du kommentarer till din beställning eller något du vill tydliggöra för oss är du välkommen att skriva en kommentar till oss i kommentarsfältet.
Välj om du vill betala via faktura eller kreditkort. Det går bara att betala med faktura om du har ett giltigt organisationsnummer.
Sedan är det bara att klicka på beställ!
Gå direkt till Upload här.